Friday, July 13, 2012

BERDOALAH TANPA PUTUS ASA


Al-hidayah hari ini Ustaz pesan jika doa kita belum dimakbulkan Allah "Don't worry,be happy". Sebabnya Allah sengaja menangguhkannya kerana Allah swt suka orang yang berdoa. Doa itu menjadi ibadat dan Allah swt ingin memberi ganjaran pahala. Masyallah maha Rahmat dan Penyayangnya Allah kepada manusia. Kita sahaja yang mudah bosan.


Jadilah orang yang bersyukur. Macamana? Ikut semua suruhanNya tanpa memilih2 yang sesuai dengan nafsu. Setiap apa yang disyariatkan Allah ada hikmahnya hanya manusia yang tak tahu nak menilai. Sebab tu Allah bertanya dalam kitabNya Al Quran surah Ar Rahman ayat 13" Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?" 


Sedikit ilmu yang ingin dikongsi: 
Imam Ja’far Ash-shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi âlâi Rabbikumâ tukadzdzibân’, ia mengucapkan: Lâ bisyay-in min âlâika Rabbî akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).


Buat renungan: 


Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,
Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya. Ingatan buat diri sendiri juga...


No comments:

Post a Comment