Thursday, March 10, 2011

MUFLIS

Di akhirat nanti,ada satu golongan manusia yang diberi catatan amal yang dibuat seperti puasa,solat,zakat,haji dan sebagainya.Tapi sayang seribu kali sayang... malang sungguh, sebab bila dipersembahkan dihadapan Allah s.w.t. ia ibarat seperti debu yang ditiup angin kencang,Allah tak terima... Tak ada apa yang tertinggal. Omputih kata nil.Betapa besarnya penyesalan mereka.Masyallah...(Mengeletar dan takutnya aku membayangkan saat itu).

Siapakah golongan ini? Mereka adalah orang2 ketika didunia,mengambil Islam sebahagian sahaja. Mereka menolak sebahagian daripada alquran dan mengambil mengikut apa yang sesuai dengan hawa nafsu sahaja. Contoh yang paling jelas,ialah bila kita menolak hukum Allah. Tak cukup dengan itu, kita kutuk pula. Kita kata tak sesuai,kolot,kejam dan yang sewaktu dengannya.Renung2kan lah dengan mata hati...

Sebenarnya setiap muslim,khasnya di Malaysia, perlu mengunakan hak mereka untuk mengundi dengan bijaksana, Marilah kita memilih golongan yang ingin membawa Islam yang syumul.Andai kata kita redha dengan golongan yang mengambil Islam sebahagian saja... takut2... di akhirat nanti kita, termasuk dalam golongan yang amalannya ditolak... Nauzubillahiminzalik.

Islam itu panjangnya sepanjang zaman, lebarnya meliputi semua makhluk dan dalamnya sedalam dunia dan akhirat. Maksudnya Islam itu lengkap untuk kehidupan manusia bagi dunia dan akhirat, dulu,kini dan selamanya... Oleh itu, ayuh kita mengambil Islam secara keseluruhannya.Allah yang Menciptakan manusia,Dia Maha Tahu apa yang terbaik buat kita... Adakah layak kita selaku hamba, ingin mengingkari perintah Tuhannya?!?

Fikir2kan kuliah Maghrib yang disampaikan oleh PROF. Datuk Dr. Harun Din ALHAFIZ di Masjid dekat tempat aku... Kalau kata2 ulama kita tak percaya... cakap siapa lagi yang hendak kita ambil?!? Bukankah Ulama itu Pewaris Nabi?!?...

Mudah2an rakan2 diluar sana dapat berfikir dengan fikiran terbuka. Bak kata Prof Dr. Harun Din, saya telah menyampaikan apa yang patut saya sampaikan. Mudah2 saya tidak didakwa tidak menyampaikan ilmu...Sesungguhnya Hidayah itu hanyalah dari Allah...Mudah2an kita semua diberi taufik dan hidayahNya sehingga akhir hayat.

No comments:

Post a Comment