Saturday, May 7, 2011

BOB, ISABELLA DAN TOK KENALI

Buku mengenai kisah hidup Bob Lokman yang telah berhijrah ke arah yang lebih baik.Mudah2an kita semua diberi Allah kesudahan yang baik.

Sesuai dibaca oleh segenap lapisan masyarakat. Boleh dijadikan iktibar kepada remaja untuk tidak mengulangi kesilapan. (tu pun kalau bebudak tu suka membaca... kalau tak, kena juga buat versi CD) Ini pengalaman disekolah la... terutama pelajar2 yang nakal.

Cerita pasal pelajar yang nakal ni, teringat aku kisah anak murid aku. Sebagai seorang pendidik, aku rasa kita bukan aja memberi ilmu akademik, tapi juga membentuk sahsiah pelajar.So, satu hari aku tanya diorang "Subuh tadi kamu solat?" standard jawapannya "Belum!"

Sedih mendengarnya akupun buat la tazkirah pendek. Bebudak tu apa lagi, mulalah nak memperolokkan aku, sebab aku bukan ustazah. Sambil berseloroh diorang tanya, "Cikgu dah pergi Umrah(dia nak cakap pergi haji, tapi dia tak berapa reti)? Tengok sibuk aja pergi kursus kat masjid.(Diorang ni serkap jarang aja, saja nak mengenakan aku.Tahun ni mana ada aku gi kursus haji tu)". Tersentak juga la aku... tapi aku mantain cool aja. Sambil senyum,aku cakap... doa2kanlah saya... mudah2an,saya dapat pergi tahun depan.

Untuk membetulkan kesalahan perkataan Umrah yang diorang gunakan, aku cakap, "Alhamdulilah, tahun lepas saya gi haji.(Kali ni diorang pulak tersentak sebab baru perasan diorang salah sebut Umrah)".Perbualan tak berhenti disitu.

Bebudak tu cakap lagi. "Wah! sekarang ni kira... cikgu tak ada dosalah ya?" Masyallah... tersenyum aku dengar response diorang(Bebudak ni tingkatan 5, tapi kesian sangat, mentalitinya macam budak2 sekolah rendah.

"Kalau haji kita diterima...,Allah janji kita seperti bayi yang baru lahir tiada dosa. Tapi kalau lepas tu kita tak istiqamah jadi lebih baik dan buat maksiat, berdosalah balik", aku buat penjelasan."Oooo..." sambut diorang.

Lepas tu muka diorang bercahaya sedikit, diorang soal lagi "Best tak cikgu?" Aku jawab, "Alhamdulillah".Aku sambung tazkirah aku, "Bayangkan jika kamu meninggal dunia dalam keadaan kamu tak solat, agak2nya, apa kita nak jawab dengan malaikat dalam kubur nanti, mati tak tunggu tua, berapa ramai kawan2 kamu yang telah pergi mendahului kita semua?".

Aku harap2 anak2 ini dan anak2 aku juga, menjadi orang yang soleh. Amin.

No comments:

Post a Comment