Monday, May 9, 2011

PANAS!?!!!!

Kebelakangan ini selalu kita dengar keluhan "panasssnya.... hari ni!". Sedarkah kita,sebenarnya kita telah komplain tentang ketentuan Allah s.w.t. Bayangkan jika kita melakukan sesuatu,apakah perasan kita bila orang kata, tak elok,tak best dan yang sewaktu dengannya. Tentu kita marah. Betul tak?

Apatah lagi ketentuan Allah. Hal cuaca, hujan panas bukan hak kita menentukan. Kita merasa tak seronok sebab panas, mungkin ada orang lain yang berdoa supaya hari panas,begitulah juga sebaliknya. Setiap apa saja kejadian diatas muka bumi adalah kerana ketetapan Allah dan ada hikmah disebaliknya.

Aku mengingatkan diri aku ini, agar tidak komplain apa saja ketentuan Allah. Sangat hiba rasanya untuk kita komplain. Sesama manusia pun tidak berapa manis dan menyinggung hati orang apatah lagi akhlak kita sepatutnya dengan Allah.Ucapan yang selayaknya kita sebut ialah "Alhamdulillah" segala puji hanya bagiMu ya, Khalik.Jika sesuatu itu kita khuatir menjadi musibah, berdoa adalah sebaik2 jalan dan lebih manis berakhlak dengan Allah.

Ya,Allah ampunkanlah keterlanjuran kami. Jadikan kami termasuk didalam golongan yang Engkau redhai...

1 comment: