Thursday, May 12, 2011

Ceramah perdana: ALFADHIL DATO' TUAN IBRAHIM TUAN MAN

Malam Ahad tadi ceramah perdana kat Masjid Makmuriah. Penceramahnya seperti tertera di atas. Banyak perkara yang disentuh. Ustaz selang selikan ceramah dengan cerita teladan, yang lucu dan serius. Memang santai dan bersahaja, namun mendalam maksudnya jika difikirkan.

Menurut ustaz, kita tak boleh BerKalau atas perkara yang telah berlaku, kerana semuanya berlaku dengan takdir dan izin Allah. Jika kita banyak berkalau, takut2 syaitan senang menyusup masuk untuk menghasut kita. Ustaz bagi contoh kes isteri bunuh diri kerana sebab yang kecil, iaitu bertengkar dengan suami kerana dia tak mau belikan pinggan cantik di supermaket. Suaminya menyesal dan berkata "Kalaulah aku..." Ustaz kata salah suami juga yang jadi punca. Orang perempuan tak boleh dibawa ke tempat strategi orang perempuan, takut dia nak macam2. Kalau nak ke kedai bawa diorang kat kedai tayar ke, baja ke. Barulah tak lama... sekejap aja dah ajak balik.Ahaks...(Jika nak berkalau atas perkara yang belum berlaku/merancang tentang masa akan datang dibolehkan)

Kita sebagai ibubapa kena menunaikan hak anak. Anak ke sekolah cium tangan ibubapa, anak2 ni dah menunaikan hak kita sebagai parents. So as parents kita juga perlu menunaikan hak anak pada kita, iaitu kita kena balas dengan mencium dahi anak dan bacakan doa yang maksudnya lebih kurang, Ya Allah tetapkan imannya, bijakkan akalnya dan jadikan dia orang yang soleh.

Orang muslim dan mukmin itu berbeza. Orang mukmin ialah orang yang melaksanakan semua suruhan Allah. Kita sebagai makhluknya kena menyerahkan seluruh hidup kita kepada Allah. Manusia memerlukan Allah tetapi Allah tidak terjejas apapun walaupun seluruh isi alam derhaka padaNya.

Jika kita didunia tidak menjadi tetamu Allah(pergi masjid dan bersolat jemaah bagi kaum Adam), mana mungkin diakhirat nanti akan menjadi tetamuNya. Ini adalah kerana didunia lagi tidak kenal Allah bagaimana Allah akan mahu mengenal mereka.So for those yang liat2 lagi tu, kuat2kan semangat, tunaikan solat secara berjemaah dan istiqamah sebaik mungkin. Mudah2an kita mendpat syafaat di Padang Mahsyar nanti dimana hari yang tiada penolong kecuali Allah s.w.t.

Hatta kalau kita ada anak yang hafiz dsbnya yang dikatakan boleh memberi syafaat tapi jika Allah tidak izinkan tak ada daya upayalah kita sesuai seperti ayat kursi yang bermaksud "Siapakah yang dapat memberi syafaat disisi Allah tanpa izinNya?"

Demikianlah sedikit intipati ceramah. Banyak lagi isinya tapi sayang... setakat ini yang aku ingat, sebab...macam biasa penyakit lupa aku untuk bawa alat tulis untuk membuat catatan.

No comments:

Post a Comment