Wednesday, February 23, 2011

MELONTAR?

Berapa kali melontar? soal kawan aku yang baru aja mendapat surat 'standby' untuk gi haji. Teruja sungguh aku bila dengar giliran kenkawan pula utk ke Mekah.

Diingat2kan kami pergi melontar 3 kali.(sebab aku nafar awal).Jarak antara khemah di Mina dengan tempat melontar dalam 3 - 4 km, so mutawwif kami bawa kami melontar aqobah sebelum subuh 11 zulhijah kemudian kami solat subuh. After solat subuh kami pusing sekali lagi tempat melontar untuk melontar pertama.Diorang kata, 2 in 1, tak perlu berjalan jauh +- 7km lagi. Kami yang buat nafar awal ni, pergi melontar ke dua pada pagi berikutnya, 12 zulhijah. Kami solat subuh ditepi jalan sebelum ke tempat melontar.Then terus berjalan ke hotel di Mekah(niatkan dalam hati tak berpatah balik ke Mina untuk musim haji kali ini).Gitulah ceritanya.

Orang yang nafar thani, diorang melontar kedua pada hari ke 13 zulhijah sebelum subuh, then after solat subuh diluar kawasan melontar,diorang pusing balik untuk melontar ke 3, selesai melontar diorang berjalan balik ke khemah untuk tunggu bas ke Mekah.(semuanya 4 kali lontar)

No comments:

Post a Comment