Wednesday, September 29, 2010

QIAMULLAIL BERJEMAAH

Aku tak pernah qiamullail. Kesempatan ni aku sambut gembira. Tapi malangnya, bila tengok tarikh... cam aku uzur syarie. Ya Allah izinkan aku menyertai qiamulali ini.

Selesai simulasi melontar malam 25 september, kami tidur di koridor masjid. Suami bentangkan plastik untuk kami. Tanda kasihnya.(Ya ke?) Kami pun tidur. Alhamdullilah terlena juga.

Tepat jam 3.30 pagi aku tersedar. Kejutkan suami untuk qiamulail. Aku ke tandas, Mak aii... ramainya orang, Ingat aku orang tak bangun lagi. Alhamdulilah tak rasa nak buang air kecil. So pergi bilik persalinan check 'line clear' Ambil wudu' terus ke dewan solat tingkat satu.

Bacaan Imamnya, masyallah... syahdunya. walaupun tak faham rasa macam menghayati sangat. teringat tulisan Prof Kamil, agaknya beginilah rasanya nanti. Ya Allah, datang kan rasa khusyuk itu setiap waktu dan kekal kan rasa kemanisan dan nikmat menghadapmu. Amin...ya rabbal alamin.

Selesai memberi salam solat witir 1 rakaat, rasa macam aku uzur. Bergegas ke tandas. Confirm Allah Bagi Cuti.

Subhanallah Mahasuci Engkau tuhan, engkau makbulkan doaku untuk berpeluang qiamulail. Terasa sungguh keagongan Engkau ya Allah, Tuhan yang Maha Pengatur. Perancangan Engkaulah yang terbaik. Mengalir airmata, terasa kerdilnya aku...

Terus aku teringat sepotong ayat quran yang bermaksud 'Nikmat Allah yang mana ingin kau dustakan'.

No comments:

Post a Comment