Tuesday, September 28, 2010

SUNTIKAN WAJIB

Suntikan Menningacocol ni di beri percuma kepada jemaah haji terpilih di klinik kerajaan. Kalau pergi klinik swasta Dalam RM 150,kalau tak silap.Tabung haji minta kami ke klinik kesihatan, pada hari Selasa untuk penetapan tarikh suntikan.Tarikh yang diberi pada 7 September 2010.

Petang 6 September 2010,pukul 3.50ptg, orang tabung haji call. Dia suruh pergi klinik untuk suntikan. Aku pun bergelut bersiap terus ke klinik. Sampai klinik terus masuk bilik suntikan.Aku pun tanya kenapa tukar tarikh? Rupa-rupanya ubat suntikan ni kalau dah buka, tak boleh simpan. Harganya mahal. Satu botol tu boleh suntik 4 orang. Ada jemaah yang datang bukan pada tarikh, so terpaksalah diorang cari jemaah berhampiran. Kira-kiranya aku dan suami penyelamat keadaan lah, cehwah....

Suntikan ni kalau antibody tak kuat boleh demam. Aku demam sehari. Suami pula alhamdulillah okay.

Ada 2 suntikan lagi. Suntikan ni 'optional' tapi amat digalakkan .Suntikan untuk elak influenza dan radang paru-paru. Suntikan ni boleh diambil diklinik swasta. Kalau ambil dua-dua suntikan, swasta 'charge' dalam RM150. Kalau ambil satu aja, lain harga. Mahal sikit lagi.Suntikan ni pun boleh buat kita demam.

Eii... suntikan lagi. Aku ngeri betul bila nak kena suntik ni. Takpa lah. Tak wajibkan...

No comments:

Post a Comment