Friday, October 1, 2010

DAFTAR HAJI

Kalau ada keinginan untuk pergi haji, eloklah pergi daftar. Lagi awal, lagi baik. Jangan jadi macam aku. Aku ingat bila duit dah cukup aja, bolehlah minta pergi. Silap tu... Kena tunggu giliran.

Cukupkan dalam TH deposit RM 1300. Dah boleh daftar. Katanya kalau daftar sekarang dapat giliran 10 hingga 15 tahun dari sekarang. So pada yang muda-muda tu kalau nak pergi haji sebelum 40 tahun, daftar lah sekarang.

Aku tu ada sikit kesal jugalah sebab daftar lewat. Bukan takda yang mengingatkan.Tapi saja tak ambil indah. Ingatkan tak ada giliran. Rupa-rupanya tak begitu.

Ramai orang tak tahu perkara ni. Tu sebab aku nak kongsi kesah ni, so that orang tak buat silap macam aku.Berapa ramai orang yang ingat, bila duit dah penuh dalam TH,diorang akan panggil. Ada satu kisah dalam buku "Kembara Hati". Seorang pakcik marah-marah kat TH sebab tak pangil-panggil dia untuk gi haji.Sangka dia kalau duit dah penuh Th akan tawarkan pergi haji. Bila orang tanya, "Pakcik dah daftar?" Dia tanya balik kena daftar ke?, Pendek kata memang ramai orang tak tahu. So pada yang belum tu... kena daftar haji di mana-mana tabung haji yang berhampiran. Sampai giliran dapatlah tawaran.Kecuali warga emas, yang umur 75 tahun ke atas. Mereka diberi keutamaan. Bayangkan kalau kita pergi pada usia itu, larat ke?!?...

Jangan berlengah lagi, Daftarlah sekarang.Tak kira nak pergi dengan muasasah atau pakej. Daftar mesti dengan TH.

No comments:

Post a Comment