Sunday, October 24, 2010

TIPS HAJI

Bercakap tentang tips haji ni, macam-macam tips dan cerita yang aku dengar. Ada yang positif, ada yang negatif. Berkisahkan jarak tempat tinggal, karenah rakan sebilik, masalah tandas, nak buat haji Ifrad atau Tamatuk. Semuanya aku layan.

Ada yang cadangkan untuk beriktikaf sehari dua di MasjidilHaram dan tak perlu balik hotel. Aku angguk-angguk aja. Tak tahulah lagi sebab belum ada pengalaman. Tapi kalau ikut hati insyallah nak ikut macam yang disarankan oleh Prof. Kamil dalam buku dia. Rasa-rasanya dan mudah-mudahan mampu dan diberi kekuatan untuk mengikut saranan Prof.

Masalah nak kekalkan wudukpun merungsingkan aku. Sebab kalau di sini, selalunya bila berpergian, tandas R&R atau masjid selalu menjadi tempat singahan.Aku terbaca blog Pn. Roza isteri Prof. Aku ingin berkongsi doa beliau dengan semua. Mudah-mudahan Allah mengambil ini sebagai amal jariah beliau. Amin.

Ya Allah, kami datang ke rumahMu. Kami ingin beribadat dengan khusyuk dan tawaduk. Wahai tuhan, jangan sampai kami kerap ke tandas lantas mengganggu urusan ibadat. Peliharlah ibadat kami. Peliharalah wuduk kami. Jangan sampai urusan ke tandas itu menyusahkan kami.


Lagi satu,pesanan kawan-kawan, jaga percakapan. Jangan sesedap rasa aja. Bila difikir-fikirkan, sebenarnya begitulah kita sepatutnya amalkan dimana saja, di Malaysia mahupun di tanah suci. Tanah suci tu umpama tempat training. Semoga semua jemaah haji, termasuklah aku, akan dapat menjadikan ibadat haji ni sebagai sempandan atau titik permulaan untuk berubah kearah lebih baik. Dari semua aspek kehidupan, amalan, akhlak dan cara hidup. Mudah-mudahan kita semua dapat beristiqamah dalam menjaga yang fardu, meningkatkan yang sunat dan menjauhi yang haram dan makruh.

Sesungguhnya tiadalah daya upaya ku melainkan dengan pertolongan Allah s.w.t.
Bantulah aku ya Rahman ya Rahim.

No comments:

Post a Comment