Monday, October 11, 2010

KENDURI

Soalan cepu emas yang selalu ditanya bila terpilih menunaikan haji,selain dari tarikh penerbangan, ialah "Bila nak kenduri?". Bila orang tanya susah juga aku nak jawab.

Sebenarnya sejak dulu lagi tiap kali orang ke Mekah untuk haji, kebiasaannya orang akan mengadakan kenduri. Ada juga timbul persoalan dalam diri, kenapa orang buat kenduri? Yang sebenarnya suami memang tak bercadang untuk mengadakan kenduri.Katanya biar kita memecahkan adat.Aku ikut aja. Tapi bila kawan-kawan rapat tanya tergugat juga pendirian. Akupun mencari-cari maklumat mengapa perlu kenduri. Dalam pencarian tu adalah beberapa pandangan yang pro dan kontra.

Yang pro, mengatakan kenduri adalah satu cara untuk berjumpa kawan-kawan dan memohon kemaafan juga keselamatan diri semasa keberangkatan di sana nanti. Yang kontra pula mengatakan kenduri tu, lebih sesuai diadakan selepas kembali, tanda kesyukuran setelah berjaya melakukan haji. Pada aku kedua-duanya okay. So, pada yang nak buat kenduri, bolehlah dibuat sebab, bila tanya ustaz, ustaz cakap harus...
Apa-apapun tepuk dada, tanya selera.

No comments:

Post a Comment