Wednesday, December 22, 2010

MENUNGGU WAKTU WUKUF



Perjalanan kami dari Hotel ke Arafah, alhamdulilah berjalan lancar. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 20 minit. Kami pada asalnya dijadualkan bertolak waktu pagi, tetapi takdir Allah perjalanan kami,selepas zohor. Dikhabarkan bas yang sepatutnya kami naik, tersesat hampir 4 jam. Masyallah... Ini bukan kali pertama yang kami terselamat diuji begitu. Subhanallah...
Waktu wukuf adalah waktu yang ditunggu-tunggu oleh semua jemaah haji. Di waktu ini di sarankan banyakkan berzikir dan berdoa. Masa wukuf pun pendek saja, bermula waktu zohor berakhir bila masuk maghrib.Waktu yang sangat2 mustajab ialah lebih kurang 30 minit sebelum masuk maghrib.

Di masa ini pintu langit terbuka luas. Doa tanpa hijab. Ustaz menekankan supaya banyak memohon keampunannya dan bertaubat. Jika boleh titiskan air mata, kerana titisan airmata taubat itu dapat memadamkan api neraka Allah. Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang kepadaMu ku pohon ampun. Mudah2an taubat semua muslimin muslimat diterima Allah dan mendapat balasan syurga.

No comments:

Post a Comment