Tuesday, December 21, 2010

RAKAN SEBILIK




Alhamdulilah, Allah mengabulkan doaku untuk mendapat rakan sebilik yang baik. Sepanjang berada di Mekah bersama teman sebilik, semua berjalan lancar, seperti dirancang-rancang.Baik waktu untuk menggunakan tandas, barangan keperluan, makan minum, lampu waktu tidur, semuanya beres, saling bertolak ansur dan berkasih sayang. I will miss them dan juga suasana disana.

Kalau ditanya pendapat aku tentang pakej Alif Travel ni, aku rasa semua ok. Kita gi haji ni tak boleh terlalu bergantung pada mutawif. Kita kena dan wajib ada ilmu. Mutawif hanya bantu bila diminta. Kekuatan dalaman dan fizikal amat perlu untuk melaksanakan rukun Islam ke 5 ini. Dan penyerahan diri secara total kepada Allah yang terPENTING.

Sesungguhnya tiada daya dan upaya ku melainkan dengan izin Allah.Sepanjang hidup kita jangan sekali-kali kita lupakanNya. Zikir atau mengingati Allah ni bukanlah hanya lafaz seperti Subhanallah, Alhamdulilah dsbnya, tetapi sebenarnya dalam setiap hal kehidupan kita, kita perlu ingat Allah.

Di Mekah ni, perasaan yang Allah sentiasa mendengar, memang Allah perlihatkan.Bak kata ustaz, malaikat sentiasa di tepi bibir untuk mengAminkan doa. Pernah satu pagi, terasa tekakku sakit macam nak demam, dalam perjalanan ke masjid untuk solat subuh aku bermunajat mohon diberi kesihatan yang baik. Masyallah tiba di masjid terasa seperti sakitku telah sembuh. Subhanallah...

Terasa sungguh kebesarannya...

1 comment:

  1. I pun bersyukur u jd rakan sebilik. I miss u and Munirah .

    ReplyDelete