Wednesday, January 26, 2011

JANGAN PERGI HAJI DENGAN PAKEJ?

Aku terkejut bila ada ustaz, yang membuat dakwaan yang pergi pakej tu, ala2 tak berapa afdal. Salah satu alasannya ialah, orang yang gi dengan pakej riak.Dakwa ustaz tu lagi, kita nak cari surga, takkan ada kasta2.

Astaghfirullahalazim...Sungguh terkezut... aku.

Ulasan2 dari orang yang ada authoriti ni... Kadang2 menakutkan.

Pada aku mudah aja. Allah s.w.t. yang menentukan surga neraka.Ikhlas melakukan ibadahpun hanya Allah yang mengetahui.Kalau benar pergi dgn pakej tak berapa elok, kenapa ramai pak2 ustaz yang guna pakej.

Kalau kata nak gi dgn pakej untuk keselesaan,tak tentu juga.Bukankah Allah jua yang menentukan selesa ke tidak kita semasa gi haji. Orang yang gi pakej pun ada macam2 sebab.Kalau cam aku, kalau ikut giliran aku kena tunggu 2020.Tapi takdir Allah mengilhamkan aku utk cari sumber,Alhamdulilah dengan izinNya dapat gi awal, sementara masih sihat dan ada kudrat.Di samping tidak memotong giliran/hak orang lain. Lagi satu aku rasa aku dapat juga mengurangkan tahun menunggu giliran jemaah haji lain secara tak langsung. Tak gitu?...

Kalau kita sanggup bersusah payah,cari duit nak beli kereta dsbnya, pada aku apalah salahnya, kalau kita usaha lebih sikit untuk menunaikan rukun Islam ke 5 ini.

Apa2pun, tak ada nas alquran dan hadis yg ustaz bagi untuk menguatkan hujah dia yang gi pakej tak afdal.

So... fikir2kan la...Tepuk dada,tanya iman.

No comments:

Post a Comment