Friday, January 28, 2011

SOLAT BERCAMPUR LELAKI PEREMPUAN

Sebelum tiba ke Mekah, rakan2 yang pernah ke sana,dah warning tentang ni. Bila sampai disana... pada pandangan aku... perkara tu sebenarnya dapat dielakkan. Kata orang hendak seribu daya,tak ndak seribu dalih.

Setiap kali solat di Masjidilharam,aku akan mencari ruang jemaah wanita ramai. Aku pastikan aku duduk ditengah supaya tak sembahyang betul2 di hadapan lelaki.

Tapi ada bebarapa kali jugalah, aku nyaris solat bersebelahan lelaki. Tapi aku berkeras dengan jemaah lelaki tu, suruh dia sembahyang tempat lain. Sebenarnya ada lagi ruang ditempat lain, kalau dicari...

Ada satu kali tu, aku suruh jemaah lelaki ke depan. Apa taknya... diorang solat betul2 belakang aku, apa punya naya... Aku pandang belakang terus cakap infront.infront, haram,haram, mula2 diorang buat badak aja. Tapi aku tak peduli aku cakap lagi... Akhirnya diorang mengalah...

Susunan saf pun kadang2 memeningkan kepala. Selalu juga aku cuba meluruskan saf sebelum solat. Garisan penanda kiblat ada, tapi diorang tak ikut. Akupun cakap kiblat,kiblat sambil tunjuk isyarat dan tunjukkan garis penanda di lantai. Ada juga yang degil diorang buat donno aja. Nasib la...

Itu belum tengok bab, menutup auratnya dalam solat.Macam2 gaya. Kalau orang Malaysia,Indonesia,Singapura,Brunei dan Thailand senang nak kenal,kebanyakan memakai telekung.

Tapi apa2pun semuanya dengan satu tujuan, untuk mengabdikan diri padaNya. Mudah2an ibadah kami diterima... Amin.

No comments:

Post a Comment