Monday, January 3, 2011

SEMBAHYANG DI DATARAN MASJID

Di Masjidilharam, seingat aku ada sekali, aku terpaksa sembahyang di dataran, bawah jambatan. Difikir-fikirkan, mungkin sebab aku selalu berkata-kata dengan suami, "Kenapalah jemaah haji ni tak masuk kedalam masjid. Dalam Masjidilharam ni, sebenarnya banyak lagi ruang kosong. Insyallah.

Nak jadi pengajaran, satu Asar, tak ingat sebab apa, kami terlewat ke Masjid (dalam perjalanan azan berkumandang).Apalagi tak cukup kaki kami melangkah laju... malangnya sampai dataran, orang iqamat. Kelamkabut cari port. Nampak sekumpulan jemaah wanita di bawah jambatan sedang buat saf, ada satu sejadah yang dah siap dibentang. aku minta izin untuk solat disitu. Seolah-olah tempat tu memang untuk aku, Masyallah... Terasa benar, Allah nak mendidik kita. Sekarang aku tau kenapa diorang solat didataran. Antara sebabnya ialah macam aku, terlewat ke Masjid.

Astaghfirullah. Ampunkan ketelanjuran kami, Ya Allah...

No comments:

Post a Comment