Monday, January 3, 2011

TALIPON

Kalau di Masjidilharam, bag yang selalu dibawa kadang-kadang diperiksa oleh polis wanita.Itu pun nasib2 la... Kalau terkena pintu yang diorang ada, kenalah check. Talipon bercamera yang aku bawa diorang bagi bawak masuk. Alhamdulillah.

Di Masji Nabawi, keadaannya berbeza. Aku pada mulanya bawa masuk talipon dan line clear. Tapi kalau tak silap hari kedua, waktu zohor dan asar kantoi. Polis wanita yang berjaga tu kalau nampak handphone diorang kata "Amanah, amanah." Maksudnya diorang suruh letak kat, satu peti (macam peti surat tapi lutsinar)di tepi pintu masjid. Aku rasa macam tak selamat.Bosan sebab kena check dan terkantoi, aku tinggalkan aja talipon kat hotel.

Ada juga ketika yang polis ni tak puas hati bila aku dengan yakinnya menyerah diri untuk diperiksa bag dan tak jumpa talipon(tiap kali masuk masjid kena periksa bag, polisnya memang tunggu di pintu masjid),diorang raba... aku ketawa kata "confirm tak ada, hotel,hotel...".

Begitulah seterusnya hari-hari yang dilalui setiap kali ke masjid Nabawi. Tapi kali ni, masuk masjid dengan perasaan yakin (tak da la berdebar2, takut-takut kalau polis nampak talipon) sebab talipon memang tak bawa. Janji aja dengan suami port untuk menunggu(Di men's toilet 9A, hari kedua Magrib dan seterusnya...)

No comments:

Post a Comment