Friday, January 28, 2011

TAWAF WIDA'

Saat yang paling sedih sekali masa haji ni, pada aku lah kan... masa buat tawaf wida'.Rasa2nya semua orang yang tawaf wida'atau tawaf wada' (tak tau mana yang betul ikut nahu bahasa Arab) atau tawaf selamat tinggal ni memang tangkap lelih. Bukan apa,entah bila pula dapat dtg lagi ke sini.

Tawaf ni wajib dilakukan oleh jemaah yang akan meninggalkan Mekah lebih 2 marhallah atau pulang ke kampung halamannya,kecuali yang uzur syarie.Kalau tak buat,tanpa uzur dikenakan dam.

Ya,Allah janganlah Engkau jadikan tawaf dan ziarah dari hamba ini kali yang penghabisan di Baitullah. Jika ditakdirkan ziarah ini adalah kali yang terakhir, maka hamba pohonkan surga sebagai ganti dengan segala kemurahan Engkau wahai Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Hanya orang yang pernah menjejakkan kaki di Baitullah yang tahu rasanya. Aku rasa macam orang yang terpaksa berpisah dengan kekasih hati.Haru dan pilu. Sekarang ni pula terasa rindu sungguh...

Mudah2an dimurahkan rezeki,dipanjangkan umur dan diberi kesihatan dan kesempatan waktu untuk hadir lagi ke sini. Amin...

No comments:

Post a Comment