Wednesday, April 13, 2011

BERITA DARI ORANG FASIK

Kita sebagai manusia biasa tak lari dari sifat2 mazmumah antaranya perasaan marah, bangga diri dan sombong. Kita selalu lupa bahawa dek kerana sifat2 inilah Iblis mendapat murka Allah dan tercampak keluar dari surgaNya.

Sebagai pendidik sifat marah ni boleh dikatakan selalu la juga.Harap2 ianya bukan marah tapi lebih kepada teguran untuk kebaikan.Sikap sombong dan rasa pandai, kadang2 terdapat dalam diri pelajar.(terutama kelas depan) Aku nak ingatkan anak2 pelajar ni agar buang lah sifat ni jauh2.(Aku ingatkan diri aku juga). Sifat ini hanya layak buat Pencipta/Penguasa langit dan bumi, kita hambanya sangat2 tak layak ada sifat ni.

Dihadapan Allah kita ni tidak ada apa2, hina dina. Tiada upaya kita melainkan dengan izin dari Allah.

Cakap pasal marah ni, ingat tak tentang kisah pelajar yang dikhabarkan mati kerana dibelasah guru? Heboh kita menghukum mengatakan kejam,tak patut dan sebagainya. Well, hari ni aku terbaca tentang kisah ni,but the other side of the story. Menurut ceritanya murid tu tak dibelasah. Ikut lapuran forensik, pelajar ni mati kerana kekurangan oksigen dan tak ada kesan dibelasahpun.

Jadi, berhati2lah kita jangan kita cepat membuat konklusi bila datang berita yang di bawa oleh golongan yang fasik, sesuai dengan firman Allah ;

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, Maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.“
( Alhujuraat : 6 )

No comments:

Post a Comment