Thursday, April 14, 2011

NIAT UMRAH BERSYARAT

Ini satu lagi persoalan tentang orang perempuan yang nak buat umrah,tapi takut kalau2 tak sempat selesai... dah kedatangan haid. Artikel ni aku ambil dalam Buku terbitan Tabung Haji bertajuk Ibadat Haji Umrah Dan Ziarah, m/s 179. Baca dan fahamkan.

Niat ihram bersyarat adalah diharuskan bagi seseorang yang bimbang berlaku perkara yang menghalang dirinya daripada menyelesaikan pekerjaan umrahnya. Contohnya seperti kedatangan haid,ditimpa penyakit yang kritikal dan sebagainya. Niat ini hendaklah dilakukan secara muwalat(secara berturutan) antara niat ilhamnya dengan niat bersyarat.

Lafaz niat bersyarat:
"Sahaja aku mengerjakan umrah dan aku berihram denganya kerana Allah,sekiranya aku terhalang oleh sesuatu,ketika itu aku menjadi halal".

Sekiranya jemaah yang melakukan niat bersyarat ini terhalang daripada menyelesaikan pekerjaan umrah maka dengan sendirinya ia menjadi halal iaitu terlepas daripada ihramnya.

So, mudah2an kita dapat belajar sesuatu...

No comments:

Post a Comment