Tuesday, April 12, 2011

ULAMA SUKK

Terbaca petikan ucapan Tuan Guru Nik Aziz (orang yang aku kagumi) "Berbaloikah kita mengadaikan akhirat kerana sedikit laba dunia?"

Masyallah, dalam maknanya tu. Kata2 ulama ini perlulah difikir2kan.Ada orang demi kerana sedikit kemewahan yang ditawarkan menjadi gelap mata. Hilang rasa bersalah. Sesuka hati meletakkan hukum sesuai dengan nafsu masing2.

An-Nu'man bin Basyir berkata, "Saya mendengar Rasulullah saw. bersabda, 'Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas." Hadis riwayat Buhori

Dan lagi takutlah kita dengan ajaran yang dibawa oleh Ulama Sukk.Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda bahawa : "Aku bimbang ke atas kamu orang-orang yang lebih dahsyat dari dajjal" , bila ditanya siapakah mereka itu? jawab baginda, "Ulama Suk"

Kita sebagai Muslim zaman ni, mesti tahu untuk membezakan antara golongan-golongan ulama ini. Yang manakah yang tulen dan yang manakah bertopeng supaya kita tidak terjerumus ke dalam lubang kehancuran dek kerana kelemahan kita sendiri.

Sesungguhnya Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus. Firman Allah dalam surah Al-A'raf ayat 175: "..dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang Kami berikan keterangan-keterangan Kami kepadanya, lalu dibuangkannya. Sebab itu mereka didatangi oleh syaitan, dan syaitan itu termasuk dalam golongan yang sesat"

Berhati2lah...

No comments:

Post a Comment