Sunday, April 10, 2011

UMRAH THEN HAJI?

Ada kenkawan yang aku kenal(kawan zaman sekolah dulu) ingin menunaikan umrah dulu sebelum haji. Alhamdulillah.Tapi kalau tanya my opinion, if budget kita ngam2 aja...(Jika giliran ikut muasasah lambat lagi cth: 2020)baik kita tambah sikit lagi peruntukan terus gi haji amek pakej.

Haji wajib hukumnya.Jadi dahulukan yang wajib. At the same time kita dapat buat umrah. Orang kata 2 dalam satu. Dua2 dapat.

Pengalaman sendiri, yang menjejakkan kaki ke Mekah buat pertama kali,walaupun belum pernah pergi untuk umrah dahulu sebelum haji. Alhamdulilah, segala puji bagi Allah yang telah memudahkan segala urusan.

So,kenkawan my opinion is terus aja gi haji, guna pakej. Nak tunggu giliran muasasah memang tak sabar rasanyakan? Tambah sikit aja lagi dari duit peruntukan umrah,dapat buat haji,tak gitu?!?Pasal anak nak ikut tu... kalau budget tak cukup, takpa lah. Tinggalkan aja diorang.Dah besarpun kan?Diorang tak wajib lagi cause depa tak mampu!Insyallah, bila diorang kerja nanti dapatlah diorang pergi...

Perasaan lepas buat haji ni sememangnya lega... rasa macam terlepas satu hutang dengan Allah.

So buatlah keputusan sendiri. Masing2 ada alasannya. Apa2pun aku doakan korang mendapat haji or umrah yang mabrur, yang mampu mengubah diri kita menjadi insan yang lebih baik dan beristiqamah dengan amalan yang soleh.(Yang paling penting tidak mensyirikkan Allah dalam apa perkara sekali pun. Itu janji kita dengan Allah semasa mengucapkan ucapan talbiah "Labaikallah huma labaik...)

Masyaallah rindunya nak jejakkan kaki disana. Andai nanti kalian pergi jangan lupa tolong doakan aku juga dapat kesana lagi ya...

No comments:

Post a Comment