Saturday, April 16, 2011

IMAM SUJUD SOLAT JENAZAH?

Solat jenazah adalah fardhu kifayah untuk dilakukan oleh orang yang hidup ke atas orang Muslim yang meninggal dunia kecuali mati syahid. Ia dilakukan agar Allah ampunkan dosa mereka dan mendapat rahmat dan redha Ilahi.

Aku bukan nak cerita tatacara solat jenazah tapi aku nak kongsi cerita aja. Kisah ni dibawa oleh rakan sekerja aku. Katanya, satu hari anaknya pulang dari sekolah dan bertanya,"Mak solat jenazah, ada sujud ke?".

Kawan aku ni heranlah juga dengan pertanyaan tu. Malah anaknya yang kecil berusia 10 tahun pun cepat2 jawab "Yek...,solat jenazah mana ada sujud... Yat baru aja solat jenazah sama abah. Mana ada sujud..."

"Dari mana, datang cerita ni?" kawan aku tanya. Anak dia menjelaskan, cikgu dia yang cakap (Cikgu ni kawan kami juga). Bila jumpa cikgu yang cakap begitu, kitorang pun tanya la.

Nak tahu apa dia jawab. Memanglah imam sujud solat jenazah. Imam kat masjid tu namanya Sujud... dia imamkan solat jenazah!

Tergelak kami mendengar ulasan ni. Cikgu ni memang loyar buruk orangnya. Sampai ada yang cakap, kalau cikgu ni yang cerita, selidik dulu... mesti nak kenakan orang! Kuat bergurau...

No comments:

Post a Comment